20.9.2012

עוד על בית הכנסת באפיקים / מסורת ודת בקיבוצים ובמושבות (2)

בהמשך למה שהבאתי על בית הכנסת בקיבוץ אפיקים, הנה עוד כמה פרטים.
ראשית, הנה תמונה מחנוכת בית הכנסת החדש בשנת 1970:
אם הבנתי נכון הרי שהנואם שבמרכז התמונה הוא הרב רפאל הכהן קוק, רבה של טבריה. לימינו עומד (כנראה) הרב מנחם הכהן שהיה אז רב ההסתדרות.
ב"אנציקלופדיה של הציונות הדתית", בעריכת יצחק רפאל, בערכו של הרב רפאל הכהן קוק (חלק חמישי, ירושלים תשמ"ג, עמ' 434-435) נכתב:
"...כדודו הגדול, הראי"ה קוק, השתדל גם הוא להשפיע השפעה רוחנית על סביבתו: איזור עמק הירדן, קבוצות דגניה, כנרת הזורעים ועוד. כפעם בפעם היה נוהג לבקר בקיבוצים שונים. בזמן חנוכת בית-הכנסת בקיבוץ אפיקים, הביע שמחתו הגדולה על שזכה שהחלוצים הראשונים בוני עמק הירדן פתחו שער תפילה והקימו מקדש מפואר בקיבוצם...".
מכאן הסקתי שהוא האיש בתמונה, אשמח אם מאן דהוא יוכל לאשש את השערתי.

שנית, הרב המקובל ר' יהודה צבי ברנדויין, ממשיך דרכו של הרב אשלג שכיהן אף הוא כ"רב ההסתדרות", סיפר על הכנסת ספר תורה לאפיקים כעשר שנים קודם לכן:
"כשהכנסנו ספר תורה לקיבוץ אפיקים שבעמק הירדן, נערך טקס גדול במשק. באו זקנים וצעירים. הילדים הלכו עם נרות בידיהם לכבוד התורה. נערכה תפילה חגיגית בצוותא...".
[מתוך הכתבה "האדמו"ר של ההסתדרות" בעיתון 'מעריב' מערב ראש השנה תשכ"א 21.9.1960. - קישור].

צבי אשכנזי - מנהל הארכיון בקיבוץ אפיקים, מוסר לי כי בית הכנסת הראשון באפיקים הוקם בשנת 1943 בצריף עץ, ויועד להורי החברים הראשונים שבאו לאפיקים. בית הכנסת הנוכחי במבנה אבן נחנך, כאמור, בשנת 1970. בין המשתתפים בחנוכת הבית אכן היה הרב מנחם הכהן.

תגובה 1:

  1. אכן, המצולם במרכז התמונה הוא הרב רפאל קוק

    השבמחק

לפני פרסום התגובה, נא פתחו את הלשונית "הגב כ:", לחצו על "שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם. נא רשמו שם אמיתי או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי'.

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...