17.10.2012

פרשת שבוע - התיבה של נח

סיפור המבול ותיבתו של נח זכו לאיורים רבים בדפוס. הנה דוגמה אחת מתוך ספר 'צאינה וראינה" (זולצבאך, תקמ"ה 1785), שבה נראים נח ובניו אחרי המבול:
והנה תיבת נח ומעליה מרחפת היונה:
את הקישוט הזה לקחתי משער הספר צנצנת המן לרבי מנחם מאן אונא, שנדפס באופנבאך תפ"ג (1723):
אחר כך מצאתי כי הקישוט נדפס כבר קודם לכן בספר הנוצרי "Pugio Fidei", בלייפציג 1687.
את הספר "Pugio Fidei" (פגיון האמונה), שמטרתו להוכיח את אמונת הנוצרים, כתב הנזיר הדומיניקני וצנזור ספרי היהודים בספרד ראימונד מרטיני, שנטל חלק ב"ויכוח ברצלונה" בו השתתף הרמב"ן. שמו המלא של הספר: "פגיון האמונה נגד המוסלמים והיהודים".
[עריכה: אחר כך מצאתי את הקישוט בפירוש אברבנאל על נביאים ראשונים שנדפס בלייפציג שנה קודם. ראה כאן].

אבל המרשים מכל הוא הספר Arca Noë in tres libros digesta (=תיבת נח בשלושה ספרים) שנדפס בשנת 1675.
כמו הספר הקודם, אף הוא נכתב בשפה הלטינית על ידי נוצרי אדוק. מדובר בספר עב כרס שעוסק רק בנושא אחד: תיבת נח. המחבר, Athanasius Kircher, גרמני ישועי מלומד שכתב כ-40 יצירות בתחומים מדעיים שונים (רפואה, גיאולוגיה, היסטוריה ועוד), מנסה בספר זה לתאר את תיבת נח באופן מדעי, בעזרת תרשימים ומפות, רשימות בעלי חיים למיניהם וסוגיהם, והסברים רבים.
הספר מכיל עשרות רבות של תרשימים ואיורים מרהיבים. מפאת קוצר המקום אעלה כאן רק חלק מהם (לחצו על התמונות כדי להגדיל). ניתן לצפות בספר כולו כאן.
שער הספר


בניית התיבה
עץ הצאצאים של נח
כניגוד לניסיון לצמצם את סיפור התיבה לתוך תמונות, אציג לסיום את דברי הרמב"ן בפרשתנו (בראשית ו, יט):
"ידוע כי החיות רבות מאד, ומהן גדולות מאד כפילים וכראמים וזולתם, והרמש הרומש על הארץ רב מאד. גם מעוף השמים מינים רבים אין להם מספר... והנה יצטרך להביא מכולם שיולידו כמותם. וכאשר תאסוף לכולם מאכל אשר יאכל לשנה תמימה, לא תכיל אותם התיבה הזאת, ולא עשר כיוצא בה. אבל הוא נס, החזיק מועט את המרובה.
ואם תאמר יעשנה קטנה ויסמוך על הנס הזה. ראה השם יתברך לעשותה גדולה כדי שיראו אותה בני דורו ויתמהו בה ויספרו עליה וידברו בענין המבול וכנוס הבהמה והעוף לתוכה, אולי יעשו תשובה. ועוד עשו אותה גדולה, למעט בנס, כי כן הדרך בכל הניסים שבתורה או בנביאים לעשות מה שביד אדם לעשות והשאר בידי שמים..."


תגובה 1:

  1. כיון שהפוסט עוסק בציורי דפוס (וגם כי אין לי רשות שימוש בתמונה), אפנה כאן לציור יפה של תיבת נח מתוך כתב יד מהמאה ה-13/14 שנמצא בספריה הבריטית:
    http://britishlibrary.typepad.co.uk/.a/6a00d8341c464853ef0168e6ce0b6e970c-pi

    השבמחק

לפני פרסום התגובה, נא פתחו את הלשונית "הגב כ:", לחצו על "שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם. נא רשמו שם אמיתי או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי'.

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...