21.11.2012

פרשת השבוע - סולם יעקב ("ציורים יהודיים")

משהו קטן לפרשת השבוע. הנה דף מתוך ספר "ביאורים על האשל הגדול רש"י" שיוחס (שלא בצדק) לרבי נתן שפירא מהורודנא ונדפס בונציה בשנת שנ"ג (1593):
והנה ציור נוסף של הסולם, מתוך ספר "הואיל משה" (פראג, שע"ב 1612), ביאור על התורה מרבי משה מת מפרמיסלא.
שני הציורים הם מה שאני מכנה "ציורים יהודיים" מובהקים. מצד אחד נעדרי חן, אבל מצד שני, מתרחקים מכל ניסיון לקבע את סיפורי התנ"ך בתמונות. לא מדובר כאן בניסיון אמנותי להציג את חלום יעקב, אלא רק בכלי עזר ללימוד ה"סוגיה". בכך הם נבדלים מן הציורים הנוצריים המתארים את סצינת החלום לפרטי פרטים (וכך גם את שאר סיפורי התנ"ך. ראו לדוגמה את ציורי תיבת-נח ומגדל בבל שהבאתי כאן וכאן).
[במאמר המוסגר: האות ש' ההפוכה, שסימנתי בעיגול אדום בתמונה האחרונה, מצטרפת לאוסף השימושים היצירתיים באותיות דפוס (שהבאתי כאן וכאן). מנהג ידוע של סופרים ומדפיסים ליישר את העמודה באמצעות אות (או מספר אותיות) מהמילה הראשונה של השורה הבאה. לאורך ספר זה, בכל פעם שהיו צריכים ליישר את השורה, הפכו המדפיסים את האות].
כעת לעניין שמו של מחבר הספר האחרון. רבי משה מת היה מחכמי פולין הנודעים, רב בפרמיסלא ובאפטה (נפטר בשנת שס"ו 1606). לא ברור מדוע היה כינויו "מת". יש אומרים שמקור הכינוי הוא מלועזית. בספרו הראשון,"מטה משה" (נדפס בקראקא, שנ"א 1591), לא מוזכר השם "מת" בשער וכן בחתימתו על ההקדמה, אך הוא נרמז בשם הספר (מטה משה). אבל בספר שלנו, שנדפס לאחר פטירתו כבר מופיע שם זה בשער הספר (ראה תמונה). בכל מקרה, בני דורו נמנעו מלהזכירו בשם זה, מחמת משמעותו השלילית, וכינוהו "משה איש חי".
והנה ציור נוצרי של "סולם יעקב". לקחתי אותו מאתר של אוניברסיטת טורנטו (קישור), המכיל עשרות ציורי דפוס. שווה להכיר (לחובבי הז'אנר).
--
עוד על פרשת ויצא: על סולם יעקב שהפך לגלגל כתבתי כאן (קישור). 

תגובה 1:

  1. מספר השליבות שבסולם ה'יהודי' המצוייר כאן הוא שבע.
    האם הוא בדווקא, לאור אחת השיטות שהביא הרמב"ם ב'מורה נבוכים' (בשם מדרש אבוד) או שזה באקראי?
    לשיטה אחרת שהביא הרמב"ם, היו בסולם ארבע מעלות בלבד.
    עי' תורה שלמה, ריש פרשת ויצא, אות סו ובביאור שם.

    השבמחק

לפני פרסום התגובה, נא פתחו את הלשונית "הגב כ:", לחצו על "שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם. נא רשמו שם אמיתי או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי'.

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...