19.2.2013

פיוט לפורים, עם קטע לא ידוע - פרס

ר' מנשה (מנפרד) רפאל ליהמן פרסם בשנת תשמ"ו בקובץ 'סיני' (גליון צ"ח,  עמ' עד-עה), פיוט לא ידוע שנאמר לפני קריאת המגילה:
כהקדמה לפיוט כתב ליהמן:
הפיוט 'ידידים ברכו פועל גבורות' הוא לחג הפורים, ומחברו יפת בן יה[וד?]ה. הפיוט לא היה ידוע עד עתה. הוא נרשם, במקומות שונים, על פני לוח של קלף לחג הפורים המצוייר בצבעים מרהיבים ובפיסקאות מן המגילה. את הלוח רכשתי לאחרונה מידי מוכר ערבי בעיר העתיקה בירושלים. להלן מתפרסם הטקסט של הפיוט כפי שהועתק מתוך הציורים והכיורים של הלוח, שכנראה מקורו מפרס.

במכירת החפצים האחרונה של 'קדם' נמכר לוח 'שויתי' מאוייר (על נייר) שגם בו שולב אותו פיוט, בחסרון שני הבתים האחרונים ועם שינויי נוסח:
לאחר ברכות המגילה נכתבה בלוח גרסה ארוכה ולא מוכרת לנוסח "ארור המן" שנאמר לאחר קריאת המגילה:
ארור ארור ארור המן / ברוך ברוך ברוך מרדכי הישר / אמוני חוב? וכל זרע ברוכים אמרו כולכ(י)ם / ברוך ברוך ברוך מרדכי / דברו בחודש ערף אגגי וש? אמרו כולכים ארורה ארורה ארורה זרש / נאה נאה שוכן סתר / גידל אסתר בכתר / אמרו כולכ(י)ם ברוכה ברוכה ברוכה אסתר

הוא אחשורש מראש גידל המן / ואז לדורות נתן לו סימן / ביקש להשמיד אוכלי המן / ובטל מחשבתו אב הרחמן / וארורים ארורים ארורים כל הישמעלים וגם הערלים / ברוכים ברוכים כל הישראלים / וגם חרבונה זכור לטוב
בסוף הדף:
"נכתב ליל ב' -- ר"ח אדר א' שנת התכ"ה לפ"ק" (תכ"ה = 1665). הלוח לא קדום עד כדי כך, וכפי הנראה העתיק הסופר מדף משנת תכ"ה שהיה לפניו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

לפני פרסום התגובה, נא פתחו את הלשונית "הגב כ:", לחצו על "שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם. נא רשמו שם אמיתי או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי'.

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...